Citroen

Bosch Service zachorscy
Autoryzowany Serwis Samochodowy

Citroen
 
Zachorscy Kutno
 
 

Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów.

Automatyczne skrzynie biegów to skomplikowane i precyzyjne urządzenia, wymagające specjalistycznej obsługi.

dynamiczna wymiana oleju w skrzyni automatycznej


Na czy polega dynamiczna wymiana oleju?

Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów jest procesem, który umożliwia wymianę całej objętości oleju znajdującego się w układzie tzn. olej zużyty usuwany jest z konwertera, zespołu zaworów sterujących, elementów wykonawczych, przewodów, kanałów, pompy, chłodnicy i miski. Przy wymianie tradycyjnej (statycznej) usuwamy jest zaledwie 40-60% płynu. Pozostała część zostaje w układzie. Ta wymiana to zmieszanie nowego oleju ze starym. Wymiana statyczna może skutkować po pewnym czasie pogorszeniem kultury pracy skrzyni biegów. Sprawcą tego problemu jest nowy olej, którego aktywne środki myjące zaczynają wypłukiwać zalegające zanieczyszczenia powodując ich przepływ w obwodach skrzyni co sprawia, że zawory sterujące mogą się zacinać i blokować.

Czy wymieniać olej w skrzyni automatycznej?

Nikt nie ma wątpliwości co do zasadności wymiany oleju w silniku czy w mechanicznej skrzyni biegów. Skrzynia biegów przenosi na koła wygenerowany przez silnik moment obrotowy. Obciążenia pomiędzy elementami są bardzo duże, w związku z tym, jakość środka smarnego ma kluczowe znaczenie. Olej pracuje w bardzo ciężkich warunkach. Oprócz smarowania mechanizmów, odprowadza ciepło i chłodzi skrzynię biegów. Powoduje to jego degenerację i utratę własności. Na dodatek przepompowywany jest bardzo cienkimi kanalikami. Utrata właściwości oleju objawia się pogorszeniem sposobu pracy skrzyni biegów (szarpanie, opóźnienia przy przełączaniu biegów, hałas). Lekceważenie tych objawów, doprowadzi do nieuchronnej i czasem bardzo kosztownej awarii. Dzięki specjalistycznemu urządzeniom i środkom do mycia skrzyń, jesteśmy w stanie wyczyścić cały układ olejowy i kanały skrzyni biegów. Skrzynia zostaje wypłukana ze starego płynu i osadów, następnie napełniona nowym olejem o specyfikacji jaką przewidział producent.

Polecamy stosowanie oryginalnych środków smarnych lub innych produktów porównywalnej jakości. Następnie wymieniamy filtr. Dzięki temu, skrzynia biegów znów zaczyna pracować w warunkach fabrycznych. Taki sposób wymiany oleju zapewnia natychmiastowy, bardzo odczuwalny wzrost płynności działania i komfortu przełączania. Skrzynia przestaje szarpać, biegi zmieniają się cicho, bez zbędnych opóźnień. Oczywiście takie efekty odczuwalne są w skrzyniach, które nie są już uszkodzone. W samochodach niektórych marek można znaleźć informacje (np. BMW i Mercedes), że olej jest typu Lifetime. Oznacza to, że przewidziany jest na "życie podzespołu", ale nie auta! Po osiągnięciu wartości granicznej (zazwyczaj około 200 000 km) skrzynia - wg producenta samochodu – podlega głównej naprawie lub wymiany. Wtedy oczywiście stosuje się już nowy olej. Obecnie większość producentów skrzyń biegów zaleca wymianę olejów co 60.000 km. Dysponujemy sprzętem umożliwiającym taki proces w większości samochodów dostępnych na rynku wykorzystujących różne rozwiązania (w tym CVT, DSG, Multitronic i inne).

Procedura przygotowania pojazdu do wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów

1.Odczyt i wydruk pamięci sterownika skrzyni biegów.
2.Skasowanie zapamiętanych błędów.
3.Jazda próbna w czasie, której skrzynia musi przejść przez wszystkie biegi łącznie z jazdą na biegu wstecznym.
4.Powrót do serwisu. Ponowny odczyt i wydruk pamięci sterownika skrzyni biegów.
5.Wykonanie wymiany oleju.
6.Jazda próbna w czasie której skrzynia musi przejść przez wszystkie biegi łącznie z biegiem wstecznym.
7.Powrót do serwisu. Odczyt i wydruk pamięci sterownika skrzyni biegów.

Jak przebiega proces wymiany oleju?

1. Do rozgrzanej skrzyni biegów podłączamy urządzenie.
2. Układ smarowania skrzyni jest czyszczony środkami (dodawanymi do starego płynu).
3. Usuwamy stary olej wraz ze środkami czyszczącymi ( zużyty płyn jest usuwany pompą przy jednoczesnym wprowadzeniu nowego - brak ryzyka pracy skrzyni "na sucho").
4. Świeży olej zastępuje olej przepracowany ( ilość oleju jest w pełni monitorowana). Proces wymaga zużycia ok 2-3 litrów więcej oleju niż pojemność skrzyni. Ten dodatkowy olej wykorzystywany jest do zupełnego usunięcia zużytego płynu.
5. Wymieniamy filtr skrzyni biegów (nie każda skrzynia ma filtr wymienny).
6.Kontrola poziomu środków smarnych w skrzyni.

Schemat dynamicznej wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów kolor zielony pokazuje olej, który podlega wymianie

dynamiczna wymiana oleju w skrzyni automatycznej


Schemat statycznej wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów kolor zielony pokazuje olej, który podlega wymianie kolor czerwony pokazuje przepracowany olej, który pozostaje w układzie.

dynamiczna wymiana oleju w skrzyni automatycznej

 
 
 
 
 
Logowanie administratora stronyMapa strony